Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Autor

Wiadomość
 Tytuł: Podstawowe informacje o AO
PostNapisane: N lip 16, 2006 2:29 am 
NoLife

Avatar użytkownika


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 2611
Lokalizacja: Kraków

Trochę historii


AO, dzieło norweskiego FunComu (twórcy The Longest Journey, The Dreamfall i The Age of Conan) ma już pięć lat, to jedna z pierwszych gier MMO w trójwymiarze, kiedyś dość znana wśród graczy (dodatek SL dostał nagrodę najlepszego MMO roku w jakimś plebiscycie/konkursie, sami zobaczcie recenzje ), teraz trochę zapomniana.
Chciałbym chronologicznie przedstawić, jak rozwijała się gra (fabularnie i gameplejowo) od podstawki do Lost Eden, planowanego dodatku, i na końcu podsumować jak gra wygląda teraz.


Podstawka: Anarchy Online Classic, miała charakter Sci-Fi, CyberPunkowy, w niektórych miejscach wręcz falloutowy.
Mamy 200 lvli, 12 profesji, bardzo duży świat.
Fabuła: Akcja gry toczy się na planecie Rubi-ka w bardzo odległej przyszłości, w 300 wieku naszej ery. Rubi-Ka to jedyne miejsce we wszechświecie, w którym znajdują się złoża Notum, pierwiastka, który znajduje zastowanie w najbardziej skomplikowanej technologii. Pierwiastka, za możliwość kontroli którego każda wielka korporacja poświęciła by prawie wszystko.
Rubi-Ka była w całości pustynną planet, gdy pierwszy człowiek postawił na niej swoją stopę. Kiedy odkryto na niej złoża Notum, została skolonizowana i na ogromną wręcz skalę przystosowana do potrzeb człowieka (w grze zwanego Homo Solitus). Skolonizowana i przejęta przez jedną z największych intergalaktycznych korporacji - Omni-Tek. Dzięki szybko rozwijającej się technologii wykorzystującej Notum, specjaliści OT dokonali niezwykłych osiągnięć, powstało wiele fantastycznych wynalazków. W labotatoriach Omni-Med, jednej z frakcji w OT, stworzono trzy nowe, bardziej przystosowane do życia na RK rasy:
Homo Atrox - ogromna, silna, wytrzymała rasa, specjalizująca się w ciężkiej pracy. Stworzona została tylko do pracy w kopalniach Notum... Istnieją tylko męscy przedstawicie tej rasy.
Homo Nano - do jej kodu DNA wszczepiono cząstki Notum, zabójczo inteligentna rasa, stworzona przede wszystkim do lepszej kontroli Nano-Programów, maleńkich botów, stworzonych dzięki technologi Notum, które można kontrolować siłą umysłu. Nano-Programy mogą zwiększać umiejętności osoby sterującej nimi, mogą leczyć, mogą ranić...
Homo Opifex - zwinna i delikatna rasa, lepiej przystosowana do życia na RK, lecz mniej wytrzymała niż Solitus.

Od kiedy pierwsza ludzka stopa stanęła na RK, na planecie za pomocą wielkich środków przeprowadzono terraforming, sztucznie utworzono ekosystem, sprowadzono z Ziemi zwierzęta i zmodyfikowano je genetycznie by lepiej przystosować je do życia na RK. Ekosystem żyje teraz własnym życiem, a na RK można też znaleźć masę mutantów - skutki uboczne badań OT. Dużą rolę w zasiedleniu RK przez mutanty odegrał klan EcoWarriors, który w swej 'misji' wypuścił wiele mutantów z laboratoriów OT, gdzie skazane byłyby na śmierć.
Powstało wiele miast i małych osiedli. Z innych części Wszechświata sprowadzono setki tysięcy pracowników, populacja RK osiągnęła kilkaset milionów mieszkańców. Niektórzy spokojnie żyli w miastach, jednak część robotników została zaciągnięta do kopalń Notum, gdzie była wykorzystywana ponad swoje siły przez OT.
Po pewnym czasie zaczęły sie strajki robotników. Po zmasakrowaniu pracowników jednej z kopalń przez Omni-Pol, zostały zawiązane związki robotników, które przekształciły się w Klany. Klany stały się ogólnoplanetarnym ruchem, do którego przyłączyli się obywatele, którzy mieli dość tyranii OT. Klany, wspomagane przez inne korporacje intergalaktyczne, mające zatargi z OT, zdobyły broń, uzbrojenie, przystąpiły do otwartej walki z OT. Dość szybko przejęły kilka kopalni Notum, a także wielkie miasta należące do Omni. Największym z nich jest Omni-2, które po zdobyciu dostało nazwę Athen na cześć generała, nazywającego się Athen. Zbudowano także nowe miasta: Tir, Camelot, West Athen.
Klany z OT walczą do teraz, oprócz nich są obywatele neutralni, którzy nie chcą mieszać się w ten konflikt. W chwili wydania gry siły są mniej więcej wyrównane, chociaż Klany działają raczej partyzancko, jako że jest ich znacznie mniej.
Rubi-Ka Timeline
Polskie tłumaczenie fragmentu Timeline

Notum Wars
Jakiś czas po premierze AO wyszedł dodatek Notum Wars. Główną nowością było wprowadzenie pól Notum, na których organizacje mogły wybudować Control Tower, wydobywającą Notum, i czerpać z nich kasę. Walki miały w założeniu być Mass PvP między stronami konfliktu, i tak w rzeczywistości jest.

Shadowlands
Dodatek ten wprowadza właściwie nowe 'uniwersum' do gry. Shadowlands to inny wymiar, odkryto połączenie między nim a Rubi-ka. Okazuje się, że historia SL i RK przeplata się ze sobą i nie da się jej podzielić. Mało tego - postacie z SL miały wpływ na historię Ziemi w XX w. Gracze dostają możliwość odwiedzenia ogromnych obszarów w SL. Shadowlands, inaczej sfery (jest ich 7: Nascense, Elysium, Scheol, Adonis, Penumbra, Inferno i Pandemonium), mający klimat raczej fantastyczny niz Sci-Fi, choć ciężko porównać klimat SL do jakiejś innej MMORPG. Moim zdaniem psuje on ten CyberPunkowy klimacik AO. Jednak to jest jednym z elementów stanowiących wyjątkowość AO. Zamiast pustynnej planety mamy dziwne sfery, każda różni się od siebie. Nascense jest raczej zielone, łąki, trochę lasów, trochę gór. Elysium jest piękną, zieloną krainą, po której biegają baśniowe stworzenia typu jednorożec. Scheol jest górzystym, skalistym, pełnym przepaści krajem. Adonis jest prawie całe zalane wodą, pod którą zresztą można chodzić w specjalnym skafanfrze. Penumbra jest cała zaśnieżona, to wieczna zima, a Inferno, jak sama nazwa wskazuje, wygląda jak piekło, wszędzie wulkany, lawa. Pandemonium ciężko jest opisać, jest to właściwie duży dungeon, do którego regularnie się rajduje. W środku Pande znajduje się Źródło (The Source), przy ujściu którego przesiaduje Bestia, ostateczny boss.
Shadowlands jest bardzo dużym dodatkiem, dodaje 20 nowych poziomów, perki, niezliczoną ilość armorów, broni, także dwie nowe profesje. Osoba nie mająca SL nie może się równać osobie mającej je, róznica jest ogromna.

Alien Invasion
Ostatni, jak na razie dodatek, wprowadzający możliwość walki z obcymi, zieloną rasą Kyr'Ozch. Dostajemy 30 nowych Defender Ranks (normalnie zwanych Alien Invasion Leveli), które się zdobywa równolegle z normalnymi lvlami za walkę z obcymi. Za każdy AIL otrzymuje się nowy perk, niektóre perki są wręcz przepotężne. Wprowadzona zostaje masa broni, i armorów (bardzo mocnych i drogich). Każda organizacja może mieć miasto, które musi bronić przed obcymi, można też "wbić" się na statek obcych, którzy zaatakowali miasto. Dodatkowo gracze mogą lecieć w skaliste, niezamieszkane miejsca na RK opanowane przez obcych, gdzie dokonują zadym (tak zwane APF - Alien Playfields).
Fabuła:Konflikt między Klanami a OT zostaje załagodzony, ponieważ całej RK zagraża nowy wróg - rasa Kyr'Ozch. Klany i OT razem walczą przeciwko wrogowi, chociaż nie zapominają o konflikcie atmosfera jest wciąż napięta. OT wynajmuje (czy też sam powołuje do życia) Unicornów, elitarny oddział wojskowy, do których należą ogromni, najprawdopodobniej zmodyfikowani genetycznie żołnierze, których zadaniem jest walka z Obcymi. Na RK rozwija się technologia pozwalająca wykorzystać/przetworzyć technologię Obcych.

Lost Eden
Dodatek ten jest w produkcji, premiera prawdopodobnie przed końcem roku, można jednak już teraz powiedzieć, jak będzie on wyglądał. Postawiono tutaj na Mass PvP, a także na dalszą walkę z obcymi. Gracze przeciwnych frakcji będą mogli teraz walczyć przy użyciu mechów na polach bitwy, wprowadzone zostaną stacje orbitalne, z których będzie można sterować nalotami na pole bitwy. Gracze będą mogli odwiedzić Mothership obcych... to tyle prawie pewnych informacji. Często skrót LE tłumaczy się jako Lag Everywhere, ponieważ mass PvP jest już zlagowane, ludzie obawiają się tego, co będzie w LE, skoro FC chce wprowadzić większy rozmach, ale obiecują poprawienie serwerów.
Więcej o LE


Jak to wygląda teraz i czy warto w ogóle grać?


Chciałbym tutaj ogólnie przedstawić poszczególne aspekty gry.

Klimat
Premiera SL niewątpliwie spowodowała zmienienie klimatu. Jak mówiłem, Sci-Fi został pomieszany z fantasy. Jednak w tej chwili więcej jest fantasy, większość potężnych itemów pochodzi z SL, ich wygląd nie wygląda zbyt cyberpunkowo, jednak nie jest tak źle, AI wprowadziło bardzo klimatyczne bronie i zbroje, LE będzie rozwijać sie w tym kierunku. AO to jeden z nielicznych MMORPG w takim klimacie, a na pewno tak wysokiej jakości i z takim potencjałem, coś dla graczy znudzonych obrabianym do znudzenia klimatom fantasy lub mangowym

Świat gry
Ten jest wręcz ogromny, ja gram półtora roku, a zwiedziłem pewnie z 75% całej gry (choc trzeba przyznać, że wielki globtrotter ze mnie nie jest :))
Sama RK nie jest dość duża (FC chyba dość mocno ograniczył jej wielkość przed wydaniem, nie wiem czemu, w grze czasami pojawiają się teksty o miejsach, których nie ma na mapie), ale Shadowlandsy mogą przytłoczyć. Po RK można poruszać się Yalmahą (pojazdem latającym szybko i wysoooko, co zmniejsza "wizualnie" powierzchnię RK), ale w SL nie da się jej używać. AI i NW prawie nie wnoszą nowych terenów, tylko rozwijają już isniejące na RK.
Jeśli chcesz zobaczyć mapy:
RK
SL
Stara mapa RK - nie wiem skąd pochodzi, pewnie sprzed premiery AO

Serwery
Serwerów jest trzy: RK 1 (Atlantean), RK2 (Rimor) i RK3 (Die Neue Wellt) - niemiecki, o którym tu wspominać więcej nie będę, bo a) dotyczy mniejszości :), b) nic o nim nie wiem
Oba serwery są pełne ludzi, nie widać w ogóle żeby liczba graczy malała, może przeciwnie, co można zobaczyć po coraz większej liczbie ludzi na rajdowych botach. Na RK1 jest chyba mniej Polaków niż na RK2 i prawie wszyscy w Omni. Natomiast na RK2 większość Polaków jest w Klanach.

Grafika
Im bliżej teraźniejszości, tym lepiej. Pierwotna grafika na RK może razić, SL i AI za to nie ma się czego wstydzić i nawet teraz wygląda nieźle w porównaniu do nowszych MMO. Mnie najbardziej razi sztywna animacja postaci.
Screeny

Dungeony i Rajdy
Na RK jest kilkanaście dunegonów. Do najczęściej uczęszczanych należą:
Subway - opuszczone metro dla noobów, Temple of the Tree - świątynia opanowana przez fanatyków i tajemnicze mutanty typu Aztur. ToTW jest pełne noobów w złym znaczeniu tego słowa, tacy zazwyczaj po zaliczeniu ToTWa kończą grę, w ToTW są wieczne trainy, ninjalooty, nie można ufać ludziom w teamie. Najlepiej do ToTW wskoczyć tylko na chwilkę, zdobyć wszystko co nam potrzeba i uciekać stamtąd :).
Innym dungeonem jest Foreman's Office, inaczej Biomare. Nie byłem tam od kiedy zrobili górną granicę 100 lvl, ale słyszałem, że po ostatnich modyfikacjach jest tam ekstra, przede wszystkim ze względu na klimat. Mamy też Inner Sanctum, taki większy ToTW, najpopularniejszym dungeonem jest Camelot, zamek, w którego lochach rządzi Tarasque, smok trzymający naprawdę mocny loot. Co ciekawe, Camelot nie jest zwyczajnym dungeonem, panuje tam strefa PvP (o PvP więcej za chwilę), co oznacza, że można się lać z przeciwną frakcją. W efekcie żeby zabić Tarę, najpierw trzeba rozwalić przeciwną frakcę. Co 9 godzin (respawn Tary) każda z frakcji organizuje rajd (czasami 150 ludzi po jednej stronie) i walczą ze sobą o prawo do lootu ze smoka. Przy większych liczbach graczy dungeon jest zalagowany strasznie, ale zazwyczaj zabawa jest przednia :).
Oczywiście jest więcej dungeonów i Unique bossów, ale nie ma potrzeby i miejsca wymieniac tu wszystkich. W SL jest wiele dungeonów, ale nie różnią sie zbytnio od siebie, mało unikalności. Jedynym różniącym się od reszty jest sfera Pandemonium z zodiakami i Bestią, na które odbywaja się regularne rajdy. Alien Invasion wnosi wspomniane wcześniej APF, co 8h Unicorny organizują 'rajd' na planetę obcych, tam na ich bossach jest masa lootu i dużo AXP.
Ogólnie na high end w AO sa 3 wielkie rajdy, które odbywają się regularnie co kilka godzin, organizowane są przez całe frakcje: Tara (Cameloot), APF oraz Pande (zodiaki+beast). Na przykład Klany na RK2 mają bota Phatznet, na którym rajdują wszyscy Klannersi regularnie co 8h na Zodiaki, dodatkowo mamy porozumienie z Omni, tydzień rajdują oni, tydzień my. Jest też masa unique lokacji i bossów, na które rajduje się mniejszymi grupami, pod tym względem jest naprawdę co robić.

Poziomy i XPowanie
W podstawce jest 200 poziomów. SL dodaje ich 20, jednak dają więcej bonusów i robi się je dłużej niż te pierwsze 200. AI dodaje 30 Defender Ranks, które się zdobywa równolegle z tamtymi 220-oma. Każda osoba może mieć do 70 perków, specjalnych bonusów (można je kasować i zmieniać na inne co 24h). Do lvlu 200 dostaje się je co 10 leveli. Potem już co level, razem 40. Za każdy AL (Alien Level) dostaje się jeden, więc w sumie wychodzi ich, jak już wsponiałem, 70.
Pierwsze 200 lvli można zrobić zarówno na RK jak i w SL, jednak na RK idzie znacznie wolniej. Na RK ekspuje się przede wszystkim na instancjonowanych (tzn wygenerowanych przez grę dla każdego teamu osobno) team misjach, dość schematycznych, które wyglądają bardzo podobnie. Mozna też pokusić się o ekspowanie w dungeonach, ale nie ma za to w ogóle kasy, na misjach zawsze można znaleźć jakiś itemek, który da się sprzedać.
W SL ekspi się przede wszystkim na nuuudnych Hecklerach, dających za to dużo XP. Nie tak dawno weszły też misje SL, zawsze jakaś odmiana. Powyżej lvlu 200 można SKować (powyżej 200 zdobywa się Shadow Knowledge, nie Experience Points) tylko w SL, wybór to wcześniej opisane Hecklery, spawnujące się na obrzeżach Inferno oraz także opisane wcześniej misje. Powyżej 200 jest już naprawdę ciężko dingnąć (levelnąć).

Alien Levele zdobywa się za AXP (alien xp), które się dostaje tylko za bicie obcych. Można je bić we własnym mieście, w którym się robi spawny, wyłączając Cloaking Device, urządzenie maskujące. Obcaki atakują miasto, wyskakując ze swoich statków, który można potem zaatakować i wyczyścić boss room.
AXP można też dostać lecąc na APF w niezaludnionych strefach RK, rajdy odbywają się co 8 godzin.

Rasy
W grze istnieją cztery rasy: solitus i jego trzy mutacje: atrox, opifex, nanomage. Aby zrozumieć o czym będę mówić, trzeba wiedzieć, że w AO jest 6 podstawowych cech każdej postaci: Agility, Stamina, Strenght, Psychic, Intelligence, Sense. Podniesienie każdej z nich podnosi także inne skille, które się na nich opierają. Na przykład skill Aimed Shot opiera się w 100% na Sense. Podniesienie Sense o 4 punkty zwiększa AS o 1 punkt.
Solitus ma wszystkie 6 cech wyrównane, Nanomage ma najwięcej Psychic i Intelligence, za to obniżone Stamina, Strenght, Agility. Atrox ma bonusy do Stamina i Strenght, obniżone ma Intelligence, Psychic, Sense. Opifex ma najwięcej Sense i Agility, za to mniej Stamina, Strenght i Psychic.
Dokładna tabela cech poszczególnych ras

Profesje
Mamy do wyboru 14 profesji, dość znacznie różniących się od siebie, opiszę je z grubsza.

Adventurer - najmocniejsza profesja w grze, słynne powiedzenie 'nerf advs' jest jak najbardziej słuszne. Adv ma leczenie, duży damage, masę HP, evady, absorby, może zmieniać się w zwięrzęta (morph nanoline), itd...
Agent - dośc dobry damage dealer, najlepszy skradacz. Posiada możliwość używania nanosów (Nano-Programy) innych profesji, najczęściej używa doca. Bardzo dobry w PvP, choć wymaga dużo doświadczenia.
Bureaucrat - jego sila lezy w crowd control. Moze rzucac calmy, rooty, snary i na dodatek zawladnac jakims mobkiem i wydawac mu rozkazy.Oprocz tego posiada peta ochroniarza. Lubiany za XP buffy.
Doctor - nazwa mówi za siebie. Najlepszy healer w grze, bez doców wiekszość rajdów nie ma racji bytu, na niskich poziomach docom gra się trudno, ale na 220 są najlepsi w PvM (PvE), z dobrą bronią i umiejętnościami potrafią zarządzić też w PvP.
Enforcer - profesja melee, używająca wielkich dwuręcznych mieczy i młotów. Najlepsze tanki (takowanie = robienie za meatshield), posiadają masę HP oraz nanosy tauntujące (Mongo), które zbierają aggro z całej okolicy.
Engineer - Inżynier, jego siła to, tak jak u craty, bot (na wyższych poziomach dostaje drugiego - mechdoga). Najlepszy trade-skiller. Na wyższych poziomach jest ubah w PvP, przede wszystkim dzięki swoim różnego rodzaju shieldom. Jego ciekawą umiejętnością jest także warpować team do siebie.
Fixer - bardzo ciekawa profesja. Jej cechą jest szybkośc, zwinność. Posiada ogromne możliwości rozwoju evadów (uników) oraz run speed, dzięki Grid Armor/SWS posiada naprawdę ogromne evady, i jego siłą jest to, że strasznie ciężko jest go trafić. Dzięki dostępowi do fgrid - specjalnego 'środka transportu' przemieszcza się błyskawicznie, oferuje także tą usługę innym.
Keeper - jedna z profesji wprowadzonych przez SL; posiada masę damage i HP, jego aury działają jak HoT (Healing over Time), także evady robią swoje. jedna z najmocniejszych profesji w grze.
Martial Artist - mistrz sztuk wschodnich, bardzo mocna profesja, posiada i dmg, i evady i leczenie. Jego siłą jest właśnie to wszystko połączone razem.
Meta-physicist - metafizyk, profesja specjalizująca się używaniem petów, które sprowadza z innych wymiarów. MP posiada 3 pety: atakujący, leczący i mezzujący (to znaczy usypiający/uniszkodliwiający przeciwników). Posiada duże buffy do nano-skilli i ma ciężkie życie, bo jest oblegany prośbami o te buffy :)
Nano-technician - Jego najmocniejsza stroną są nano-programy, zadające potężny damage. Gra NT jest dość trudna, jako, że jest niezbyt wytrzymały, ale z pewnością daje duzo radości.
Soldier - żołnierz, robi duży damage i ma dużo HP, specjalizuje się w broni ranged, jego siła to TMS/AMS, shield, który tymczasowo redukuje obrażenia, jakie otrzymuje o wielką ilość. Na wojnach widziałem soldów, którzy dzięki leczeniu doców tankowali damage kilkudziesięciu ludzi! (dopóki nie zszedł TMS, trwający minutę i 20 sekund).
Shade - druga z dwóch profesji wprowadzona w SL. Shade to jeden z najlepszych (jeśli nie najlepszy) damage-dealerów, choć ma malutko HP, posiada duże evady.
Trader - ciekawa, choć trudna profesja. Jego celem jest jak największe osłabienie przeciwnika, debuffuje go, samemu się wzmacniając. Wysokiego tradera dodatkowo nie łatwo trafić, doskonały trade-skiller. Powszechnie lubiany za buff do broni/nano-skilli, trwający krótko, ale umożliwiający założenie broni wysokiego QL.

Frakcje
Uważny czytelnik pewnie już wie z tekstu ile jest frakcji w grze, lecz wolę je dokładniej przedstawić. Nie ma wielkich różnic w wielkości populacji między Omni i Klanami, natomiast Neutrale są dość mocno do tyłu na obu serwerach.
Omni-Tek Corp: wielka korporacja, fabularnie mają wielką siłę zbrojną i większość władzy. Na RK mają więcej ciekawych itemów, więcej ułatwień, w SL Omni współpracują z frakcją Unredeemed, brzydkimi stworami (imo :)).
Clans: rebelianci, walczący o wolność na RK (według OT to brudni terroryści, prawdy w tym trochę pewnie jest :]). Na RK mają troszkę słabsze itemy. W SL współpracują z Redeemed, 'anielskimi' istotami, które dla mnie są trochę zbyt 'cukierkowate'.
Neutrale: neutralni osadnicy RK, nie chcący się mieszać w wojnę między OT a Klanami, oni to wogóle mają przechlapane z powodu dość wielu uniedogodnień. W SL trzymają z kim chcą (na RK2 większośc Neutrali trzyma z Omni i z nimi walczą przeciwko Klanom)

Jeśli chodzi o społeczności frakcji, to raczej są wyrównane, tyle samo debili po obu stronach :) Patrząc na liczebność, tutaj także jest równowaga między Klanami a OT, natomiast neutrali jest znacznie mniej. Podobnie z bonusami dla danych frakcji: neutrale są do tyłu. Dla wielu wybór frakcji może mieć znaczenie RPowe, miasta OT mają wspaniały klimat ze względu na swoją monumentalność, grając OT czuć potęgę tej frakcji. Klany to rebelianci, i ich miasta wyglądają ubogo, jednak dla osób czujących te falloutowo-diunowe (ze wskazaniem na diunowe) klimaty pustyni będzie spoko. Neutralni mogą się wydawać nieatrakcyjni ze względu na swój power, a raczej jego brak, ale to świetna frakcja dla RP-owców, postacią neutralną świetnie można się wczuć ten klimat, chyba najwięcej RPowców należy do Neutrali. Dodatkowo Neutrale mają dostęp do wszystkich kanałów publicznych (Clan nie widzi kanału czatowego OOC i Trade Omnich i vice versa), i może swobodnie się poruszać po wszystkich miastach na RK bez bycia zaczepionym przez guardów (oprócz Tir, gdzie rządzi radykalny klan Sentineli).

Questy
Tych jak na lekarstwo, w dodatku niezbyt ciekawe, prawie wszystko i tak się sprowadza do zabicia czegoś, wyjątki oczywiście się zdarzają, jednak szczerze mówiąc nie ta dziedzina nie należy do atutów AO.

Itemy
Itemów w grze jest po prostu masa, liczone są w dziesiątkach tysięcy, dodatkowo większość z nich ma quality level, więc występują w różnych wersjach. Bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, gdy spotykają sie dwie identycznie ubrane osoby, niektóre profesje mają dowolnośc wyboru broni (teoretycznie każda ma, ale tylko przy jednym z kilku typów broni działają jak powinny).

Tradeskilling
Myślę, że to całkiem mocna strona tej gry. Nie dostaje się wprawdzie wiele XP za to i nie da się w ten sposób levelować. ale większość najmocniejszych itemów w grze musi być stworzona przez graczy. Tradeskillerzy na wysokich lvlach dostają za to naprawdę duże pieniądze. Kombinacji jest bardzo dużo i jest tu co robić.

Społeczność AO
To niewątpliwie zaleta tej gry. Tutaj nie ma wielu graczy typu Dzieci Neostrady, AO to gra dość skomplikowana, gdzie nie ma miejsca dla takich. Każdy żebrak dostaje od razu /ignore, dodatkowo może zostać wyśmiany. Ninjalooterzy na rajdach dostają od razu bana na bota rajdowego, a czasem i na wszystkie inne boty. Prawie nie ma czegoś takiego jak gank w granicach jedej frakcji, osoba, która zgankuje inną osobę z tej samej frakcji dostaje opieprz od lidera swojej organizacji, a często musi być przygotowana na kicka z organizacji.
Społeczność w AO jest dość zgrana, wszystkie największe rajdy są robione wspólnie przez całą frakcję, wielkie wojny o pola Notum także są prowadzone przez siły całej frakcji. Jeśli bardzo jesteś zaangażowany w RP, masz szansę wpływania na fabułę gry, na przykład dzięki staraniom Council of Truth odbudowano Old Athen. CoT to rada Klanów, istniejąca na obu serwerach, co jakiś czas jej członkowie (każda organizacja może mieć w niej jednego przedstawiciela} zbierają się i robią sesję RP, Omni mają swój odpowiednik)
Cały czas powstają nowe poradniki, boty (boty w AO to nie boty cheatowe, tylko takie, które zwiększają możliwości chatowania), mapy, programiki tworzone przez graczy. Tak, AO żyje i ma się całkiem dobrze jak na takiego staruszka.

Tweakowanie postaci
Chciałbym omówić ten wątek, zanim opiszę PvP, ponieważ te sprawy są mocno ze sobą powiązane. Otóż AO to chyba jedyna MMO, która daje takie możliwości dopakowania postaci itemami i buffami. Bawiąc się implantami, itemami buffującymi, itp możemy niesamowicie boostnąć nasze możliwości. By założyć jakiś armor, który był zaplanowany na znacznie wyższy lvl postaci, można siedzieć tygodniami. Wprawdzie każdy gracz zajmuje się w jakiś tam sposób tweakowaniem, to największe efekty daje to na niskich poziomach, na postaciach, które są używane w Notum Wars, ale także i dla czystego duelowego PvP. Na przykład mój znajomy z orga zrobił kilka postaci, które na swoich lvlach absolutnie wymiatają: doc lvl 15, soldier lvl 110 i engineer lvl 155 (ma tez masę innych, prawdziwy maniak :)). O wyczynach jego soldiera krążą wręcz legendy, np. jak to sam obronił pole Notum przed kilkoma innymi twinkami, a engiem to na gankfestach w Borealis rozwala kilka twinków na raz.


PvP:
Za to najbardziej kocham AO. Nie wiem jak jest w innych MMO, ale AO daje masę możliwości na przygotowanie postaci pod PvP. Jest mnóstwo osób, które poświęcają prawie cały swój czas na robienie twinków, i od ich pasji zależy większość Side Bonus XP (w zależności od ilości przypadających pól Notum na daną frakcję zależy wielkość tego bonusu). Mnie to średnio interesuje, kocham PvP swoim agentem na TL7(lvl 205+). PvP w AO jest dynamiczne, szybkie, grając niektórymi profesjami trzeba mieć zręczność jak w FPS-ach. Przeciwnika można debuffnąć na tysiące sposobów, rootnąc, zestunować, zesnare'ować, zDoTować...
Jak już mówiłem wcześniej, praktycznie nie ma gankowania w granicach jednej frakcji. ale gankowanie przedstawicieli drugiej frakcji to normalka, i na tym się w dużej części skupia PvP w AO, jednak są przedziały lvlowe, nie ma mowy o byciu zabitym na pierwszym lvlu przez gracza 220. Nie można też walczyć wszędzie, RK jest cała przykryta gazem 'obezwładniającym' (nie pamiętam dokładnie jak to fabularnie było, ale Omni-Tek to wprowadził iirc), różne strefy mają różne stężenie tego gazu, wyróżniamy takie strefy:
100% - w ogóle nie da się walczyć
75% - da się walczyć tylko z mobami (jakies 97% powierzchni całej gry liczonej z zamkniętymi pomieszczeniami)
25% - da się walczyć tylko z graczami innej frakcji
5% - da się walczyć tylko z ludzmi z innej organizacji (gildii). Ten gaz panuje tylko na polach Notum i tylko przez godzinę na dobę.
0% - arena, walka dozwolona ze wszystkim, co się rusza (i jest w naszym przedziale)

Oprócz tego po zaatakowaniu guarda-NPCa w mieście dostaje się "flagę" (trwającą 15 minut), z taką flagą można być atakowanym wszędzie i przez każdego z przedziału lvlowego oprócz strefy 100%. Po zaatakowaniu gracza z "flagą", także się taką dostaje. Najlepsze walki (gank-festy) toczą sie właśnie w miastach, w których panuje 75% gaz przy użyciu takich właśnie flag.
Oprócz tego na arenach (jedna w Tir i jedna w Omni-1 Ent) najczęściej odbywaja się duele 1vs1.
No i jeszcze zostaje PvP na towerkach (Notum Wars), ale tam jest mniej zabawy, bo często chłodne kalkulacje liczą się bardziej niż fun z samego PvP, no i laguje, gdy nawala się 100 vs 100 lub więcej.
Nie mozna zapomnieć o Camelocie, o którym pisałem juz wcześniej. PvP w tych wąskich korytarzach, taktyka i współpraca całej frakcji jest naprawdę cool.

Jeśli chcesz zobaczyć, jak wygląda PvP TL7 w AO, polecam pooglądać filmiki (niektóre wielkie) z tych topiców na forum AO:
RK1
RK2
Szczególnie polecam filmiki Obtrusive'a z RK1. Najlepsze jakie widziałem.


W tytule zadałem pytanie "czy warto w ogóle grać?". Ale nie potrafię, nie chcę, nie mogę na nie odpowiedzieć. Mnie ta gra często wkurzała, jednak po jakimś czasie chęć do gry wracała. Niewątpliwie jest to w dużej części zasługa super ludzi z organizacji, jak i z serwera, z którymi aż chce się grać.
Każdy zainteresowany tym tytułem powinien spróbować i stwierdzić, czy mu się podoba. Mam nadzieję, że mój opis trochę pomoże.



Anarchy Online za darmo oraz o płatnościach za dodatki


Jak większość ludzi zapewne wie, podstawka, AO Classic, jest darmowa. Nie jest to trial, FunCom nie może zabić kury znoszącej złote jajka. Ogromna część froobów (darmowych graczy) po jakimś czasie wykupiła dodatki, zresztą FC na bilboardach na RK reklamuje towary innych producentów.
Tak więc za darmo otrzymujecie to, a nawet więcej, za co na początku trzeba było płacić. Wprawdzie w porównaniu do wielkości dodatków jest to niewiele, ale to chyba najlepszy darmowy MMORPG. Żaden nie oferuje tyle, co AO.


Abonament za wszystkie dodatki (niezależnie od tego, ile masz dodatków) wynosi:

(!empty($user->lang['CODE'])) ? $user->lang['CODE'] : ucwords(strtolower(str_replace('_', ' ', 'CODE'))):
                                   Koszt/miesiąc ($)     Koszt razem ($)
Anarchy Online 1-month recurring      14.95                 14.95    
Anarchy Online 3-months recurring     11.95                 35.85    
Anarchy Online 6-months recurring     9.95                  59.70    
Anarchy Online 12-months recurring    7.95                  95.40    


W zależności od sposobu zapłaty, abonament możecie mieć podany w euro (płacąc kartą chyba tak jest). Ja płaciłem przez firmę PayByCash w dolcach (słabszy kurs), wysłalem przekaz pocztą, wadą jest to, że PBC oczywiście pobiera jakąś prowizję, ja zbyt wiele innych możliwości nie miałem, bo i tak nie mam karty :).



Skąd i jak zdobyć instalkę AO?

Jest ona dostępna na oficjalnej stronie AO, tutaj.
Masz do wyboru dużego i małego klienta. Duży klient ma od razu wszystkie dane potrzebne do grania z dodatkami, nie będziesz musiał ściągać dwa razy, dodatkowo ma lepszą grafikę.
Wielkim udogodnieniem jest to, że clienta ściągamy torrentem.

_________________
220 agent @ RK2 eq pic

Obrazek


Ostatnio edytowano N paź 22, 2006 9:24 pm przez Pipboy, łącznie edytowano 6 razy

Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: N lip 16, 2006 3:26 am 
Doświadczony farmer


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 489
Respect! Opis wymiata.
Małe poprawki merytoryczne, stylistyczne i można spokojnie druknąć do CD-Action albo innego shitu co się tym zajmuje.


Pipboy (!empty($user->lang['WROTE'])) ? $user->lang['WROTE'] : ucwords(strtolower(str_replace('_', ' ', 'WROTE'))):
Fixer - bardzo ciekawa profesja. Jej cechą jest szybkośc, zwinność. Posiada ogromne możliwości rozwoju evadów oraz run speed, dzięki Grid Armor/SWB


SWS chyba.

^ to jedyny błąd rzeczowy jaki zarejestrowałem :P


P.S.
Kiedy Ty masz czas i ochote to pisać?


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: N lip 16, 2006 6:49 am 
NoLife

Avatar użytkownika


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 2635
Pip, napisales dzielo zycia :)
Super recka i mysle ze poza mmorpg.pl mozna by umiescic w jeszcze na przyklad na ao.pl

_________________
220/22/67 Soldier equip pic


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: N lip 16, 2006 1:33 pm 
Ambitny farmer

Avatar użytkownika


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 316
(!empty($user->lang['QUOTE'])) ? $user->lang['QUOTE'] : ucwords(strtolower(str_replace('_', ' ', 'QUOTE'))):
dopóki nie zszedł TMS, trwający minutę i 15 sekund

TMS trwa minute i 20 sekund. Ale poza tym to jeden z najlepszych poradnikow na naszym forum.(jak nie najlepszy)

_________________
Cienx - 178/15 Shade http://auno.org/ao/equip.php?saveid=64750
Generaldiv8 - 213/17 Soldier
Genek - jakis tam agent, kiedys twink
AoC - Ymir
Gieniek - Stygian Tempest of Set


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: N lip 16, 2006 1:36 pm 
Farmer małorolny


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 221
Troche poprawek i pewnie parę tysięcy polskich noobków się pojawi :) Dobry opis :)
W kwestii poprawek stylistycznych mogę pożyczyć żonę :) Z merytorycznymi powalczymy razem :)

Tak na start : RK jest większa niż SL :) Gdzies czytalem ze powierzchnia RK to 320km2 - sporo więcej niż w większości MMO. I tych debili trzeba wywalic :).
Duele zamienic na pojedynki

Holli


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: N lip 16, 2006 2:16 pm 
NoLife

Avatar użytkownika


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 2611
Lokalizacja: Kraków
Dzięki za miłe słowa :).
Cyniq, ja po prostu lubię pisać takie teksty, i sprawia mi to większą przyjemność niz na przykład trzecia z rzędu misja w Inf :) Zresztą łącznie mi to zajęło maks 3 godziny, na początku był pomysł ale nie było weny (15 minut siedzenia i zostawiłem to), potem (ok. 01.00 w nocy) jak przyszła wena, to do trzeciej skończyłem :]

Holli widać, że RK jest większa, ale chodziło o coś innego. Na RK masz Yalmy a w SL nie, więc w rzeczywistości zwiedzenie całego SL zajmie znacznie dłużej. A wszystkie te drobne błędy poprawię wkrótcę, jak wróci wena :P (bo trzeba pozmieniać trochę całe zdania, niektóre brzydko wyglądają)

_________________
220 agent @ RK2 eq pic

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: N lip 16, 2006 8:52 pm 
Farmer z taczkami


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 653
Lokalizacja: Kraków
Pip jestes wielki.!!!
Jakby mozna zglosic jedna prosbe ,napisz jesli by mozna było cos na temat sl.Bo wszystko co dostepne jest po angielsku i jest tego sporo.

_________________
Eleander - Keeper lvl 189/10 frozen
Ghaar- Adv - 123/0 lvl frozen


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: N lip 16, 2006 10:12 pm 
Doświadczony farmer


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 489
OMG jakie wymagania ;]


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: Cz lip 27, 2006 3:29 am 
NoLife

Avatar użytkownika


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 2611
Lokalizacja: Kraków
Update: wyeliminowałem trochę błędów. Ale rewolucji nie szukajcie tam :)

_________________
220 agent @ RK2 eq pic

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: Pt lip 28, 2006 11:26 am 
Doświadczony farmer


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 512
Dobre wprowadzenie do AO, rzeczywiscie moglbys wyslac do jakiegos
czasopisma.. Proponowane poprawki: (czesc to rzeczy oczywiste, ale moze
warto dopisac).

Biurokrata - jego sila lezy w crowd control. Moze rzucac calmy, rooty
snary i na dodatek zawladnac jakims mobkiem i wydawac mu rozkazy.
Oprocz tego posiada peta ochroniarza. Lubiany za XP buffy.

Trader - debufuje przeciwnika wzmacniajac samego siebie, a pozniej
oslabia siebie zeby wzmocnic druzyne.

Tradeskilling: Specyfika tradeskillingu w tej grze jest taka, ze zawsze
laczy sie dwa przedmioty (z ktorych przynajmniej jeden sie zuzywa),
by uzyskac nowy jesli sie ma odpowiednio wysokie skille. Nie ma czegos
takiego, jak przepisy z WoWa, gdzie wybiera sie rezultat z listy, wciska
craete all i idzie afk. Tutaj trzeba sie naklikac i do tego pamietac co z
czym trzeba polaczyc, co bywa upierdliwe. Dodatkowym utrudnieniem jest
tez to, ze (prawie) wszystkie przedmioty w grze wystepuja na roznych QLach
(sa roznej jakosci) i trzeba na to zwracac uwage przy tradeskillach, by
w ogole dalo sie cos zbudowac, albo by nie zmarnowac czesci na wysokim
QLu (drozszej) do czegos na niskim. Czasami za odpowiednim QLem czegos
do tradeskilli trzeba sie nabiegac po sklepach.

Atrox: Teoretycznie bezplciowa rasa, ale to mezczyzni muly.

Moze jeszcze dodaj, ze wojna o pola notum toczy sie nie tylko ze wxgledu
na XP bonus, ale takze dlatego, ze tych pol jest ograniczona pula, a mozna
na nich stawiac wieze wydobywajace notum i dopakowujace postac.
Miast tez jest ograniczona pula. Nie mozna zabrac miasta innej organizacji,
ale mozna odkupic. Budynki w miescie dopakowuja postac, ale trzeba placic
za ich utrzymanie. Miasta AI powstaly przez wykrojenie na ten cel duzych polaci
Rub-Ka i szpeca krajobraz, za to sa w nich teleporty do prawdziwych miast.


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: Śr cze 06, 2007 9:01 pm 
Wanna-Be Farmer


Dołączył(a): Śr cze 06, 2007 1:00 am
Posty: 3
sciongnelem gre ale niemoge jej otworzyc jak ja moge otworzyc?? :?: :?:


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: Śr cze 06, 2007 10:51 pm 
Farmer z taczkami

Avatar użytkownika


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 748
Lokalizacja: Mansfield, Nottinghamshire, UK
Zaraz sie zacznie, zaraz sie zacznie. :lol: Bombel uciekaj poki jeszcze masz czas. :twisted: Albo zadaj pytanie w innym dziale. Zaraz sie zacznie, zaraz sie zacznie. :wink:
Birkart


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: Cz cze 07, 2007 10:14 am 
Farmer małorolny


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 220
......hehehe.........a moze sie nie zacznie...nie badz takim fatalista...:D


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: Cz cze 07, 2007 10:19 am 
Farmer z taczkami

Avatar użytkownika


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 601
Napewno się zacznie :)


Góra
 Zobacz profil  
 

 Tytuł:
PostNapisane: Cz cze 07, 2007 11:10 am 
NoLife

Avatar użytkownika


Dołączył(a): Pt paź 13, 2006 1:00 am
Posty: 2611
Lokalizacja: Kraków
Nie zacznie :(

_________________
220 agent @ RK2 eq pic

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 

Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 45 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group  


cron